Pontje

 

techniek

Het pontje is van aluminium en gebouwd op de werf van de Fa. Kuipers te Woudsend. De veerpont heeft twee schroeven en wordt aangedreven door twee elektromotoren die hun stroom krijgen van 12 zogenaamde tractiebatterijen. De batterijen worden bijna helemaal opgeladen door 6 zonnepanelen, die bovenop het dak van het pontje liggen. De panelen hebben een oppervlakte van 12 m2. Groene stroom dus! ’s Avonds wordt het pontje in de stalling voor de zekerheid nog aan het stroomnet gekoppeld.

onderhoud

Het onderhoud gebeurt bijna helemaal in eigen beheer door de vrijwilligers. Buiten het vaarseizoen wordt het lak- en schilderwerk gedaan en worden zonodig schroefassen en oliekeerringen vervangen en nieuwe lagerbussen gemonteerd. Op 1 april is de pont weer klaar om in de vaart genomen te worden.

Binnen het vaarseizoen moet de pont soms uit het water omdat er rommel in de schroef zit (plastic zakken, touw, takken en ander drijfhout). In uitzonderlijke gevallen is het pontje dan hooguit een paar uur uit de vaart.